Thursday 26 March 2015

Beribu-ribu patah bersama SHILA AMZAH


你好!(Hello!)

Lama tak menjenguk baby kesayangan. Maklumlah, saya hanyalah non-profit blogger..So selaku penulis blog tidak tegar, saya hanya akan menulis bila ada datang ilham, kerajinan dan masa terluang.  

Alright, belek punya belek gambar dan fikir entri mana nak masukkan, saya terjumpa gambar-gambar bersama Shila Amzah. Oklah, kali ni saya nak berkongsi pengalaman yang ringan-ringan sedikit - Moment bertemu penyanyi berbakat Shila Amzah. 



Kedatangan Shila ke Guangzhou adalah kerana memenuhi undangan nyanyian sempena Malaysian Night anjuran Pejabat Tourism Malaysia Guangzhou dan MATRADE Guangzhou.   Saya rasa satu Malaya tahu yang Shila ni dah menempa nama di negara China. Hahaha... don't tell me korang tak baca blog Gossip. Semuanya bermula sejak beliau menyertai pertandingan "Asian Waves" yang berlangsung di Shanghai. Dan selepas itu semakin fofulerr kerana menyertai rancangan realiti TV "I Am A Singer" anjuran CCTV Hunan. Dan selepas itu makin lah meletops - meletops sehingga dia terus tinggal di China bagi meneruskan kerjaya yang diminatinya itewww...

Patah Seribu

Walau kau tiada di sini ku tetap ingat semua pesanmu
Ku hidup seolah-olah kau masih ada, bisikkan kata kepadaku
Bilakah kau akan utuskan surat buatku?
Aku terus menunggu tibanya kata cintamu

Patah seribu hatiku 
Bila mengenangkan ...segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa 
Karena...engkau telah pergi

(Kalau tahu lagu ni, Sila nyanyi.... )


Pertama kali bertemu dengan Shila Amzah adalah ketika beliau menjadi Guest Artist untuk MIDA Night. Waktu tu tahun 2011 rasanya. Saya adalah AJK Kelab MIDA dan merupakan Setiausaha Biro Sosial. Masih lagi saya ingat waktu tu Shila bernanung di bawah SRC dan ayah beliau, Uncle ND Lala merupakan contact point kami selaku Manager beliau. 




Apa khabar YB? Meeting di MIDA HQ tahun 2011.



Shila memang sempoi.... datang ke Hotel Hilton masa tu dengan Mama nya yang sangat cantik. Wajah mereka anak beranak memang sangat-sangat seiras. 

Saya tak dapat nak kongsikan gambar dengan Shila sebab dia waktu tu masih belum berhijab. Tapi ada lah jumpa gambar kawan-kawan ku yang di bawah ini. Sakan kami melaram sempena "Fairy Tales Night".

My tak cukup korum of 'BFF Kuat Gossip' group, Sara and Rosey. Mana yang lenlain ehhh????


Kasi chance lahhh akak nak melaram cikeddd!
Malam tu Shila nyanyikan 10 buah lagu. Shila tak banyak cakap, semua mama nya (kak zie) yang settlekan. Dia hanya bersuara bila perlu aje. Tapi suara dia memang sedap dan dia nyanyikan lagu-lagu Melayu dan English dengan baik sekali dengan iringan Minus-One.

Tapi itu 5 tahun yang lepas..... 

Wajah Shila menghiasi majalah
Selepas Shila menempa nama di China, dia semakin terkenal kerana kekuatan vokal serta keupayaannya menyanyikan lagu-lagu dalam Bahasa Mandarin dengan baik. Sekarang ni, kalau baca paper ke... kat billboard ke...atau iklan TV ke, dengar radio ke.... memang akan ada muka Shila. Saya pun pernah ditegur 'peminat' sewaktu di Airport. Adalah dua tiga kali orang datang nak ambik gambar... Silap orang laaa ... 我不是SHILA!!!  (I'm not Shila!!)

A Close Hi-Tea Session with Shila Amzah

Pada bulan December 2014, Shila telah datang ke Guangzhou untuk menjayakan Malaysia Night. Selain itu, Shila juga telah sudi untuk meluangkan masa untuk 'Hi-Tea Session - A Moment with Shila Amzah' yang diadakan secara tertutup khas buat Perwakilan Guangzhou. Untuk makluman semua, 'Perwakilan' adalah satu pertubuhan di bawah Kementerian Luar Negeri di luar negara untuk para isteri kepada kakitangan kerajaan yang bertugas di luar negara. Tapi oleh kerana saya ini ialah seorang 'isteri yang bertugas' (hahahaha), so saya pun kenalah turut serta menjadi anggota Perwakilan Guangzhou. 

Majlis Hi-tea itu telah diadakan pada 29 Disember 2014 lebih kurang pukul 10 pagi. Saya juga telah berpeluang menjadi contact person dan lioson officer untuk sesi tersebut.



Masa ni kat bilik Shila. Terserlah kependekss kan dirikuuu

Sesi 'Hi-Tea' tersebut telah di adakan di Presidential Suite yang diberikan secara complementary oleh pihak hotel. Bertuah sungguh Shila, kami tumpang gembira. 

Majlis dimulakan dengan sedikit Sesi Temubual yang dikendalikan oleh saya sendiri!!! Hahahha...kelasss tak? So saya yang bertindak sebagai pengacara telah pun menemuramah Shila dengan soalan-soalan yang dijawab dengan tenang dan matang sekali oleh Shila. 

Ada gaya tak akak jadi pengacara?

Suasana semasa sesi temubual.

Pada pandangan saya, secara peribadi Shila sangat matang dalam menjawab soalan-soalan yang diajukan kepada beliau. Sesi tersebut juga sangat santai tetapi masih lagi mengikut protokol-protokol tertentu. 

Semua ahli perwakilan juga berpeluang untuk mengajukan sebarang pertanyaan kepada beliau. Tapi yang paling best ialah saya berpeluang berduet dengan Shila! Kami menyanyikan lagu Patah Seribu bersama-sama (dua rangkap aje ponnnnn....tapi tetap akak nak cerita kat you ollsss)

Selepas tu, Shila juga menyanyikan sedikit lagu Mandarin nya yang fofulerrr yang menjadi siulan ramai iaitu 'Xiang Ni de Ye'. 


Kenangan Perwakilan Guangzhou bersama Shila Amzah. Turut serta ialah Make up artist dan Stylist beliau.

Puan Idawati Zakariah, Isteri kepada Konsul Jeneral menyerahkan cenderamata kepada Shila

CD untuk kenangan. Tapi bukan untuk diriku...huhuhuhu

Majlis itu diakhiri dengan sesi Hi-Tea dan sesi fotografi serta sign-sign autograph. Semua ahli perwakilan berpeluang merakamkan gambar secara peribadi dengan beliau. 


Menurut Uncle ND selaku Pengurus Shila, beliau tidak akan mengambil sebarang acara yang bersifat seperti ini. Sebabnya, bagi beliau tugas Shila adalah untuk menyanyi. Jadi, walaupun pernah ditawarkan harga yang tinggi untuk membuat 'personal appearance' ayahnya memang tidak akan benarkan. Yelah.... betul jugak..nanti semua pihak nak gunakan dia untuk kepentingan peribadi.

Comeyyy lotteyyy sungguh dia nih...

Sengihhh aje semuanya




Ini makanan masa HI-Tea... tp tak makan banyak pun sebab asyik nak tengok Shila

 Malaysia Night

Malaysia Night sempena Malaysia Kitchen Program (MKP) ini telah dihadiri oleh hampir 100 orang tetamu, media dan blogger masakan. 

Diadakan pada sebelah malamnya di Shangri-La Hotel, Guangzhou, MKP telah mengumpulkan lebih 20 exporters dan lebih daripada 5 buah Outlet yang menyediakan sajian Malaysia di Guangzhou. 

So malam tu memang tak lepaskan peluang untuk menikmati juadah masakan Malaysia yang dah lama dirindui. Chef kegemaran saya yang merupakan teman baik, Chef Edwin (orang Perak) daripada Futian Shangri-La Hotel, Shenzhen juga dibawa khas untuk menyediakan signiture dishes beliau.



Bersama Mr Patrick, GM Futian Shangri-La, Shenzhen

Apa Khabar YB?? Sama aje muka YB ni dari dulu sampai sekarang....


Gambar-gambar di bawah ini adalah suasana di dalam Wok Too Cafe, meriah!!!




Demostrasi masakan oleh Mr Julian Loh


Acara kemuncak pada malam itu ialah kemunculan Shila Amzah yang telah menyanyikan 3 buah lagu serta sesi temuramah tentang masakan Malaysia.

Getting readyy

Shila menjawab soalan daripada emcee tentang masakan kegemaran beliau




Cabutan Bertuah. Berbaju batik itu ialah Konsul Jeneral - En Muzambli Markam

Nyanyi lagi. Lagu Xiang Ni de Ye


Dihadapan pintu masuk. Small backdrop
Hurmm....Ada yang lebih menyelerakan daripada masakan?


Majlis berakhir lebih kurang pukul 930 malam dan saya akhiri malam tersebut dengan bergambar kenangan bersama beliau di dalam bilik nya. 

Jumpa lagi Shila! Good luck in your career in China!




Tak tahulah nak kena pakai kasut berapa henchiii nak kasik tinggi macam dia ni....

No comments:

Post a Comment